Adobe Photoshop
Alfa kanál
Alfa kanál dává informaci o průhlednosti v obraze.
Je zobrazen pomocí bílé (neprůhledné oblasti) a černé barvy (průhledná oblast) s využitím stupňů šedi mezi nimi (pro různé stupně částečné průhlednosti).
Je to maska vrstvy vyznačující průlednost uložená do kanálů pro trvalejší použití (například v jiném formátu, dalších programech apod.)
Můžeme uložit v kanálech jako alfa kanál v .psd, .tif, .bmp, .jpeg2000 (jpf).
Jeho zobrazení vidíme v paletě kanály.
Snadno ho vytvoříme z aktuálního výběru kliknutím na ikonu "uložit výběr jako kanál" na paletě "kanály".
Lze editovat snadno pomocí obvyklých editačních nástrojů (štětec, guma, razítko apod.) Ve photoshopu si můžete uložit více alfa kanálů či kanálů s přímou barvou.
Ovládání plovoucí palety "kanály" je stejné jako u ostatních plovoucích palet.

Můžete také uložit výběr jako kanál (hlavní menu: výběr - uložit výběr).
Průhlednost pro 3D programy se často ukládá do samostatného bitmapového souboru, pak ukládáme například ve formátu .png, .tif apod. Zde pak je možné data, která definují průhlednost a jsou dále zpracována ve 3D, uložit nikoliv jako kanál, ale přímo jako samostatný soubor, kde černá je průhlednost, bílá je neprůhledná.
Pro účely Photoshopu zatím budeme standardně brát jako alfa kanál takový kanál, který je uložen v paletě "kanály" jako Alfa.
Textury
Příklad použití alfa kanálu ve 3d
Vidíte zde moderní železné tričko :)
V modelu je pouze základní tvar trička, tričko je úplně běžné.

Nahoře: snímek obrazovky ze 3D programu - model trička. Obyčejné, neprůhledné. Nejsou vymodelovány žádné železné kroužky.

Nahoře: výsledný render železného trička. Díky použití alfa kanálu, aplikovaného v materiálovém editoru je tričko průhledné v okolí kroužků, ačkoliv v modelu nejsou žádné vymodelované.
Průhlednosti je docíleno pouze použitím alfa kanálu, v modelu není žádný kroužek vymodelován.
Zde vidíte, jak vypadá alfa kanál tohoto trička. Je to rastrový samostatný soubor Chainmail_Alpha.png.

Chainmail_Alpha.png
Zde pro dokreslení situace najdete další dva soubory. Jeden Chainmail_Height.png (Height map) definuje výšku, druhý strukturální nerovnost (normal map) Chainmail_Normal.png. Tyto textury jsou součástí editace materiálu, kde je navíc ve 3d definována ještě odrazivost materiálu.

Chainmail_Height.png

Chainmail_Normal.png